De houten kampeerstad van Rotterdam Aan Zee.

Begin jaren twintig: de arbeider ging er qua salaris iets op vooruit en kreeg meer arbeisrechten dan voorheen. Hij kon zich een fiets permitteren en kreeg de zaterdagmiddag vrij. Net genoeg om er met zijn gezin op uit te trekken, naar de vrijheid en natuur. Voor de Rotterdammers wat Rotterdam aan zee ( met kleine 'z') met haar uitgestrekte strand en kampeerterrein het ideaal. In Hoek van Holland vonden ze ontspanning en kwam er vreugde in hun leven.

Om de primitieve omstandigheden op het kampeerterrein te verbeteren richtte een aantal kampeerders in 1926 de Vereniging van Kampeerders Rotterdam aan Zee (met een grote 'Z') op. Het eerste bestuur van R.A.Z. bestond uit voorzitter Willem van der Vlerk, secretaris Arie de Graaf, penningmeester J. van Putten en de commissarissen B. Brussé en A. Verhagen. De vereniging kreeg een eigen verenigingsblad en -vlag. In het R.A.Z. gebouwtje in de winkelstraat vergaderde het bestuur en stond het de leden te woord.

Het clubhuis diende ook als opbergruimte voor het spelmateriaal van Johan van der Werf, de spelleider van R.A.Z. Hij organiseerde onder meer de wandeltochten door het Westland, waar een paar honderd kinderen met vlaggen en vaandels aan deelnamen. Zijn dochter, Mirza Buursema, maakte al het kampeerterrein vanaf de oprichting mee. Nu, op honderjarige leeftijd, heeft ze er nog steeds een huisje. Dat is uitzonderlijk. Ik vond het daarom leuk om mevrouw Buursema symbolisch het eerste exemplaar van 'De houten kampeerstad van Rotterdam aan Zee' te overhandigen. Dat gebeurde tijdens het drukbezochte boekpresentatie op 14 juni 2013 in de bibliotheek van Hoek van Holland.

Het boek vertelt het verhaal van de Rotterdamse arbeiders die op het kampeerterrein in Hoek van Holland verbleven. Samen met ongeveer honderd afbeeldingen geeft het een mooi beeld van het kampeerterrein in de periode tussen de twee wereldoorlogen. 'De houten kampeerstad van Rotterdam aan Zee' is verkrijgbaar bij Jacques Extramarkt op het recreatieoord en bij Bruna in HvH. Verder is het te bestellen bij iedere boekhandel maar ook online bij bol.com en Selexyz/Polare. In de tussentijd werk ik verder aan deel 2. Materiaal (foto's, films, verslagen, verenigingsboekjes, vergunningen, krantenartikelen, anekdotes etc.) is altijd zeer welkom.

Ik wens iedereen veel plezier toe met het verhaal en de foto's van dit bijzondere stukje Rotterdamse en Hoekse geschiedenis.

Contactgegevens:
E- mail: secretariaat.raz@gmail.com